Saturday 14 December 2013

Buah Ciku

Salam Sejahtera,

Kali ni nak cerita sikit pasal buah ciku atau pun kat tempat aku panggil buah sawa ( aku tak tahu apa kaitan sawa dengan buah ciku ni). Pokok ciku ni aku tanam lebih kurang tahun 2008 ( dah 5 tahun). Benih pokok ni aku beli di Padang Serai, Kedah. Masa mula tanam dulu pokok ni tak berapa nak segar macam nak KO pun ada. Aku tanam kat kampong aku di Kedah sana. Bila balik sekali sekala aku rajin dok jengok kat dia. Mula keluar bunga masa 2 tahun lebih, pokok ni tak berapa besar sangat, tapi sekarang buah dia memang lebat.
Aku memang suka denagn buah ciku lagi pun dia banyak vitamin C dan zat kalsium. Yang best tentang pokok ciku ni berbuah sepanjang tahun. Jadi bila bila masa boleh makan dia. Pilih buah yang tua kat pokok, pas tu peram sehari dua dan masuk perut la lepas tu. Gambar pokok lupa aku nak ambik hari tu, tapi buah dia ada bawa balik sini, tengok buah je la...


No comments:

Post a Comment